cp.corvers
Mijn Visie Werkportfolio Technieken Workshops Gereedschap Over mij De Vakmakerij
GBR

Servant of Justice

February 2019






Onderzoeksvraag

Wanneer is een handeling moreel juist voor een professional en organisaties in de context van samenwerkende organisaties rond een multiprobleem gezin?


Inzicht

Het keuzevak, praktische casus en de verschillende opvattingen van Rawls, Derrida, Kohlberg en anderen gezien vanuit het perspectief van studie voor Humanistiek. De cursus over de 7-stappenmethode voor moreel onderzoek leerde mij de technieken en het instrument om professionals te begeleiden in een onderzoek naar een moreel dilemma en organisaties in moreel leren. In het resulterende paper reflecteer ik literatuur en praktijk op de gestelde vraag.


Derrida

Toen ik de deconstructie begreep -als zo'n moment bestaat- werd de aporie van de rechtvaardigheid een prachtig kunstwerk, een instrument om waarheid en rechtvaardigheid te vinden in de tegengestelde posities die in de realiteit van het dagelijks leven te vinden zijn. De aporie -met de drie dimensies- was nuttig bij het identificeren en wegen van de tegengestelde argumenten in het praktijkgeval, omdat ik moest zoeken naar even 'belangrijke' regels en me moest afvragen wat er zou gebeuren als de beslissing werd uitgesteld. Inzicht in Derrida verrijkte mijn vaardigheid om situaties uit het echte leven te analyseren en na te denken over argumenten, vaardigheden waarmee ik anderen kan dienen in bewustzijn en begrip van hun impact op een duurzame ontwikkeling van de samenleving.


Rawls

Door de literatuur te lezen, deel te nemen aan de lezingen en de theorie van Rawls te reflecteren in de praktijk van mijn beroep -als dienaar van de staat- begon ik het idioom van Rawls te begrijpen, leerde ik zijn argumenten met vallen en opstaan toe te passen in mijn dagelijks leven. Ik trachtte de uitkomst van de abstracte theorie, in de praktijk van de politiek in Nederland, te achterhalen door te reflecteren op nieuwsberichten. Je kunt het oneens zijn over de theorie van rechtvaardigheid, maar het biedt een idioom om te argumenteren over de zaken van de politiek, de uitvoering van de macht van het collectief en de organisatie van de overheid. Dit alles in het licht van rechtvaardigheid. Dit inzicht heeft mijn kennis over de structuur van de samenleving verrijkt en geeft inzichten hoe we onze samenleving kunnen omvormen zodat ze past bij de hedendaagse visie op rechtvaardigheid die we tot nu toe hebben bereikt.


Conclusie

Verschillende scènes creëren verschillende rollen van de acteur, zoals ik verschillende rollen aanneem in de verschillende habitats van deze maatschappij. Sommigen zien de soldaat, militair ingenieur, creatief directeur, of oud student industrieel ontwerp, anderen zien een zelfstandig ondernemer, consultant, creatieve geest, technicus, yogaleraar of coach. Hoe dan ook, al deze rollen worden verrijkt door de kennis en vaardigheden van de dienaar van rechtvaardigheid. De methode ondersteunt de besluitvorming van mijzelf en wie ik dien. De kennis beargumenteert de perceptie van de werkelijkheid, de auteurs en leraar worden een kompas in deze zoektocht naar rechtvaardigheid en transformatie. Het inzicht verrijkt en compliceert mijn visie op een duurzame transformatie van de samenleving.


BACK